Αλλαντικά υπέρ και κατά

GoutaKuriakhΤης Γούτα Κυριακής

Διαιτολόγος - Διατροφολόγος ,

Μέλος της επιστημονικής ομάδας ΔΙΑΤΡΟΦΗ ,

Μέλος του Ινστιντούτου Διατροφικών Μελετών και Ερευνών ,

Καθηγήτρια ΙΕΚ ΞΥΝΗ

 

Λίγα λόγια για την ιστορία των αλλαντικών

Η ιστορία της συντήρησης των τροφίμων είναι πολύ παλιά και έχει παίξει το δικό της ρόλο στην εξέλιξη του ανθρώπινου πολιτισμού. Αν κάποιος αμφιβάλει για το θεμελιώδη ρόλο που παίζει, ακόμα και σήμερα, η συντήρηση των τροφίμων στη ζωή μας, ας μπει σε ένα σούπερ μάρκετ. Θα παρατηρήσει ότι όλες σχεδόν οι τροφές που πωλούνται στα ράφια έχουν υποστεί κάποιο είδος συντήρησης.

Ουσιαστικά τα αλλαντικά προήλθαν από μια προσπάθεια του ανθρώπου να συντηρήσει το κρέας για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Αυτό γιατί τα παλιά χρόνια κατά την διάρκεια των χοιροσφαγείων , οι άνθρωποι κατανάλωναν όσο κρέας μπορούσαν σε διάστημα μίας ημέρας , το υπόλοιπο προιόν όμως έπρεπε με κάποιο τρόπο να το συντηρήσουν και όχι να το πετάξουν . Η διατήρηση του κρέατος σε βρώσιμη κατάσταση επιτεύχθει με το πάστωμα , το κάπνισμα , το αλάτισμα , το βρασμό και την ξήρανση .Κάπως έτσι ξεκίνησε η ιστορία των αλλαντικών .

Με την πάροδο του χρόνου και την ανακάλυψη του ψυγείου, μπήκαν στα σπίτια μας ποικιλίες αλλαντικών .

Τα αλλαντικά στη ζωή μας και τη διατροφή μας σήμερα

Τα αλλαντικά είναι ένας εύκολος τρόπος να συμπληρώνουμε πρωτεϊνη στα γεύματά μας. Π.χ τοστ για πρωινό ή δεκατιανό. Η πρωτεΐνη καθώς είναι δομικό συστατικό και ουσιαστικό μακροθρεπτικό στοιχείο της διατροφής μας, είναι σημαντικό να υπάρχει στα τρία κυρίως γεύματα (πρωινό, γεύμα, δείπνο). Πηγές πρωτεΐνης είναι κυρίως τα ζωικά τρόφιμα και ότι προέρχεται από αυτά. Δηλαδή κρέας, κοτόπουλο, ψάρι, τυρί, αυγά, γάλα και γιαούρτι

Επίσης τα αλλαντικά μπορούν να συνόδευουν το κρασί , το ούζο ή το τσίπουρο σαν μεζές.

Πρέπει βέβαια να αναφερθεί ότι η υπερ κατανάλωση των αλλαντικών αποτελεί σφάλμα.

Η υπερβολική πρόσληψη αυτών επιβαρύνει τον οργανισμό με περίσσιο αλάτι και κορεσμένο λίπος. Η κατανάλωση αλατιού έχει φανεί από μελέτες ότι έχει σαν αποτέλεσμα την εμφάνιση υπέρτασης και καρδιοπάθειας . Πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι η μείωση κατανάλωσης αλατιού κατά 30 % θα επιφέρει την κατά 16% μείωση των θανάτων από καρδιοπάθειες και ο αριθμός των ανθρώπων που πάσχουν από υπέρταση θα μειωθεί στο ήμισυ.

 

Από το χθες στο σήμερα

Σήμερα πολλές αλλαντοβιομηχανίες στο όνομα της σωστής διατροφής και υγείας έχουν αλλάξει τα συστατικά που χρησιμοποιούν για την παρασκευή των αλλαντικών. Η περίπτωση των αλλαντικών με ελαιόλαδο, στα οποία πραγματοποιήθηκε η μέγιστη δυνατή υποκατάσταση του ζωικού λίπους με ελαιόλαδο, δίνουν ένα τελικό προϊόν που καταφέρνει να συνδυάσει την ξεχωριστή γεύση αλλαντικών με την προστατευτική δράση του ελαιολάδου. Η θρεπτική αξία του λαδιού είναι ιδιαίτερα σημαντική καθώς αποτελεί ισχυρότατο αντιοξειδωτικό: προστατεύει τον οργανισμό από την οξείδωση και την ανάπτυξη των ελεύθερων ριζών που προκαλούν σοβαρές παθήσεις. Ιατρικές έρευνες που έγιναν και εξακολουθούν να γίνονται στην Ευρώπη και στην Αμερική αποκαλύπτουν ότι το ελαιόλαδο όχι μόνον προστατεύει την καρδιά αλλά και βοηθάει στην καλή λειτουργία πολλών οργάνων ή δρα ευεργετικά σε πολλές ασθένειες.

Η συγκεκριμένη κίνηση πρέπει να αποτελέσει πρότυπο για τη βιομηχανία τροφίμων, γιατί αφενός συγχρονίζεται με τις οδηγίες επίσημων φορέων υγείας που συστήνουν την αντικατάσταση του κορεσμένου λίπους στη διατροφή με μονο- και πολυακόρεστα λιπαρά, αφετέρου καταφέρνει να αναβαθμίσει τη θέση των αλλαντικών στη συνείδηση των καταναλωτών αλλά και στο σύγχρονο διαιτολόγιο.

Αυτό που όμως όλοι θα πρέπει να έχουμε γνώμονα είναι η σοφή ρήση «παν μέτρον άριστον». Όταν η τροφή χρησιμοποιείται με σύνεση και μέτρο τότε μπορεί ο κάθε ένας μας μικρός μεγάλος να γευτεί τις μικρές αυτές λιχουδιές.

 
NEA YGEIAS